Offizielle Besuche

Bundeskanzlerin Merkel gruesst Botschafter Ken Osinde

 

Staatsbesuche

BUNDESKANZLERIN DR. ANGELA MERKEL BESUCHT KENIA

Die Bundeskanzlerin Dr. Angela Merkel besuchte Kenia am 12. Juli, 2011. Der Besuch war Teil eines drei Laender-besuchs nach Africa.

BUNDESKANZLER SCHROEDER IN KENIA, JANUAR 2004

Vom 19. bis 21. Januar 2004 besuchte Bundeskanzler Gerhard Schröder Kenia. Der Bundeskanzler wurde von den Generaldirektoren von 15 Unternehmen mit verschiedenen Interessenbereichen begleitet. Während seines Staatsbesuchs nahm Bundeskanzler Gerhard Schröder an bilateralen Gesprächen mit seinem Gastgeber, S.E. der ehrenwerte Präsident Mwai Kibaki teil. Zum Abschluss der Gespräche unterzeichneten die beiden Länder einen bilateralen Kooperationsvertrag.  Bundeskanzler Gerhard Schröder eröffnete und besuchte anschließend die Beiersdorf-Industrieanlage, ein deutsches Investitionsprojekt in einem Gewerbegebiet von Nairobi. Im Anschluss besuchte er das Büro der Vereinten Nationen in Nairobi. 

Die Beziehung zwischen Deutschland und Kenia wurde durch offizielle Besuche von beiden Seiten gestärkt. Der frühere Präsident Daniel arap Moi besuchte Deutschland in den Jahren 1985, 1995 und 1999. Bundeskanzler Helmut Kohl besuchte Kenia 1987.

 

BESUCHE VON MINISTERN UND LEITENDEN BEAMTEN IN DEN JAHREN 2009/2010 

Mai 2010 

Der ehrenwerte John Harun Mwau 

Der ehrenwerte John Harun Mwau, stellvertretender Minister für Verkehr, besuchte Deutschland vom 2. bis 10. Mai 2010 um der Verschiffung der beiden neuen kenianischen Fähren MV Likoni und MV Kwale im Hamburger Hafen beizuwohnen. Die Fähren wurden von der Firma SYWD in Dresden, Deutschland gebaut. Der ehrenwerte John Harun Mwau wurde von Joseph Kingi Kahindi, Vorstandsvorsitzender der Kenya Ferry Services (KFS) Ltd., von Herrn Musa Hassan Musa, Geschäftsführer der KFS Ltd., von Herrn A. Kituri, Kenya Maritme Authority und Herrn Munyao, Verkehrsministerium, begleitet. 

Der ehrenwerte stellvertretende Minister teilte mit, dass die neuen Fähren den Fährdienst in Mombasa sowohl für Anwohner als auch für Touristen merklich verbessern werden. 

Die beiden Fähren, die jeweils 500 Tonnen wiegen, wurden in dem Rahmen eines schwierigen Unterfangens auf ein Schiff geladen. Dies nahm drei Tage in Anspruch, nämlich vom 7. bis zum 9. Mai 2010. 

Mai 2010 

Der ehrenwerte Dr. Oburu Odinga 

Der ehrenwerte Dr. Oburu Odinga, stellvertretender Finanzminister, befand sich vom 4. bis 5. Mai 2010 auf offiziellem Besuch in der Bundesrepublik Deutschland. 

Während seines Besuchs besuchte der stellvertretende Minister die Botschaft der Republik Kenia am 4. Mai 2010. Er informierte den Botschafter und die Mitarbeiter über die wirtschaftliche und politische Entwicklung in Kenia. Er teilte mit, dass die Koalitionsregierung, gebunden an die Reformen unter der Agenda Vier, auf dem Weg sei. Er erwartet, dass die neue Verfassung eine Ära positiver Veränderungen für alle Kenianer einläuten würde.

November 2009 

Der ehrenwerte Prof. George Saitoti und der ehrenwerte Otieno Kajwang 

Prof. George Saitoti, Staatsminister für Provinzverwaltung und Innere Sicherheit, der auch für die Regierungsdruckerei zuständig ist, besuchte Deutschland vom 10. bis 11. November 2009, um deutsche Firmen, die Regierungsdruckereien mit Ausrüstung und Technologie ausrüsten, die es den verschiedenen Regierungen ermöglichen, wichtige Dokumente selbst zu drucken, zu besuchen. 

Zuvor hatte bereits der ehrenwerte Otieno Kajwang, Staatsminister für Einwanderung und die Registrierung von Personen Deutschland vom 7. bis zum 10. Oktober 2009 aus den gleichen Gründen besucht. 

September 2009 

Die ehrenwerte Charity K. Ngilu – Ministerin für Wasser und Bewässerung 

Die ehrenwerte Charity K. Ngilu, nahm an dem 2. Symposium für weltwirtschaftliche Lösungen teil, das am 10. und 11. September 2009 in Plön, eine Stadt in der Nähe von Kiel in Schleswig-Holstein, Deutschland, stattfand.

Dieses jährlich stattfindende Symposium bringt Akademiker, Praktiker aus dem öffentlichen und privaten Sektor sowie aus der Industrie zusammen. Das Ziel des Symposiums ist es, ein Rezept für den Umgang mit schwerwiegenden weltwirtschaftlichen Problemen zu finden. Einige der dort besprochenen Probleme waren die Finanzkrise, Arbeitslosigkeit, Armut, Einwanderung, Wasser, Energie, Klimawandel, gute Regierungsführung, Korruption, soziale Ungleichheit, Nahrungsmittelknappheit, das Teilen von Wissen usw. 

April 2009 

Mitglieder des Gremiums für fiskalische Auswirkungen und Bewilligungen der kenianischen Nationalversammlung besuchten den Deutschen Bundestag vom 21. bis 25. April 2009. Die Delegation bestand aus dem ehrenwerten Martin Otieno Ojindo, Vorsitzender des Gremiums, dem ehrenwerten Peter Kiilu, Parlamentsmitglied, dem ehrenwerten David Ngugi, Parlamentsmitglied, dem ehrenwerten Moses Lesonet, Parlamentsmitglied, dem ehrenwerten David Ekwee Ethuro, Parlamentsmitglied, und Herrn Frederick Muthengi, dem Protokollführer des Gremiums von der kenianischen Nationalversammlung.

Der Zweck dieser Studienreise war das Sammeln von Informationen und das Teilen von Erfahrungen und Herausforderungen bezüglich der Aufgabe des Gremiums, und zwar die Untersuchung von jährlichen und zusätzlichen Schätzungen der Ausgaben, die dem Parlament vorgelegt werden, und das Geben von dementsprechenden Ratschlägen. 

Während ihres Aufenthalts in Deutschland traf die Delegation Herrn Otto Fricke, Vorsitzender des Haushaltsgremiums des Deutschen Bundestags, der ausführlich über die Geschichte des Haushaltsgremiums des Deutschen Bundestags sprach, seine Rolle in dem Haushaltsprozess und seine Rolle bezüglich Darlehen und Bewilligungen von Seiten der deutschen Regierung. 

März 2009 und November 2009 

Der ehrenwerte Chirau Ali Mwakwere 

Der ehrenwerte Chirau Ali Mwakwere, Verkehrsminister, besuchte Deutschland vom 15. bis 17. März 2009, um sich den Bau der zwei neuen kenianischen Fähren in der Schiffs- und Yachtwerft GmbH in Dresden anzusehen. Minister Mwakwere wurde von Joseph Kingi Kahindi, Vorstandsvorsitzender der Kenya Ferry Services (KFS) Ltd., von John Joel Ria, Geschäftsführer der KFS Ltd., und Sajadhussein Gulamhusein Janoowalla, Chefingenieur KFS Ltd. begleitet. 

Der Minister traf die Geschäftsleitung der SYWD GmbH, angeführt von Torsten Müller, Geschäftsführer, Oliver Lang, Projektmanager, Femke Piening, Designer, und Michael Ruch, Geschäftsführer von Joh Achelis & Söhne. Die Gespräche konzentrierten sich auf den Fortschritt des Projekts, den erwarteten Liefertermin und den Zeitplan des Projekts.

Der Minister und der Staatssekretär des Verkehrsministeriums, Dr. Cyrus Njiru, besuchten dann vom 9. bis 11. November 2009 Dresden um an der Taufe der beiden Fähren MV Likoni und MV Kwale in der SYWD-Werft teilzunehmen.

März 2009

Der ehrenwerte Najib Balala

Die 43. Internationale Tourismusbörse (ITB), die weltgrößte Reisemesse, fand vom 11. bis 15. März 2009 in den Berliner Messehallen, Deutschland, statt.

Kenias Delegation wurde von dem ehrenwerten Najib Balala, Tourismusminister, angeführt. Er wurde begleitet von Herrn Jake Grieves-Cook, Vorsitzender des Kenya Tourist Board, hochrangigen Mitarbeitern des KTB und 26 Reiseveranstaltern.

Die Teilnahme Kenias unterstrich die Weiterführung von intensivierten Marketinganstrengungen durch das Tourismusministerium und das Kenya Tourist Board (KTB) zum Zweck der Wiederankurbelung des Tourismus in Kenia. Parallel zu der Messe fanden zahlreiche Seminare und Treffen statt, darunter auch das der United Nations World Tourism Organization (UNWTO), an dem S.E. Herr Mwakai Sio, Kenias Botschafter in Spanien, teilnahm.

Die Mitarbeiter der kenianischen Botschaft unter der Leitung der Handelsattaché Frau Elizabeth Miguda kümmerte sich um den Messestand. Der Messestand belegte in der Afrikahalle bei dem Preis ausgeschrieben von der Kölner Wirtschaftsschule den 3. Platz nach Ruanda und Namibia.

Januar 2009

Der ehrenwerte Prof. Peter Anyang Nyong’o

Der ehrenwerte Prof. Peter Anyang Nyong’o, der Minister für medizinische Dienste, kam vom 25. bis 27. Januar 2009 im Rahmen einer Studienreise nach Berlin. Er kam auf Einladung der GTZ, die ihn im Namen des Bundesministeriums für Wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) eingeladen hatte. Der Minister wurde von Prof. James L. Ole Kiyiapi, seinem Staatssekratär, und von einer Delegation von 14 hochrangigen Mitgliedern aus verschiedenen Regierungsabteilungen und Entwicklungspartnern begleitet.

Das Ziel dieser Studienreise war es, die Stärken und Schwächen des deutschen Gesundheitssystems kennenzulernen im Hinblick auf die Einführung eines funktionsfähigen Gesundheitssystems in Kenia, das die Gesundheitsbedürfnisse aller Kenianer befriedigt.

Der Minister traf Prof. Dr. med. Reinhard Busse, Professor für Gesundheitsmanagement und Dekan der Fakultät für Wirtschaft und Management an der Technischen Universität Berlin. Prof. Busse hielt einen Vortrag über die Kontrolle, die Organisation, das Management und die Verwaltung des deutschen Gesundheitssystems, über seine Gerechtigkeit, seinen Aufbau und Finanzierung und über die Kostenkontrolle.

Danach sprach die Delegation mit Dr. Michael Krupp von der AOK-Krankenversicherung. Dr. Krupp sprach über die Erfahrungen, die aus der Umwandlung des früheren ostdeutschen Gesundheitssystems in das soziale Krankenversicherungssystem des früheren Westdeutschlands resultierten.

[Translate to Deutsch:] Official Visits

H.E. President Mwai Kibaki introduces Amb. Ken Osinde ( Kenya's Ambassador to Germany) to Chancellor Merkel

[Translate to Deutsch:]
PRESIDENTIAL VISITS

VISIT BY CHANCELLOR MERKEL

 The Chancellor of the Federal Republic of Germany, Dr. Angela Merkel visited Kenya on 12th July, 2011, on her first leg of the recent three country visit to Africa. Other countries that were included in the trip were Angola and Nigeria. The trip came to fruition as Germany seeks to establish stronger economic ties with Africa as outlined in the recently launched Afrika- Konzept. In this regard the delegation that accompanied the Chancellor included Mrs. Ilse Aigner MdB, (Federal Minister of Food, Agriculture and Consumer Protection), Members of the German Bundestag, High – level civil servants as well as a delegation from the German Business sector. In a podcast prior to the visit, the Chancellor noted that Germany and Africa were starting a new chapter and that her visit would also demonstrate that Germany would like to support development and growth in Africa.

While in Kenya the Chancellor held talks with H.E. President Mwai Kibaki as well as with the Rt. Hon. Raila Odinga – Prime Minister and with Hon. Kenneth O. Marende – Speaker of the National Assembly. A speech on political and economic partnerships at the University of Nairobi as well as visits to the International Livestock Research Institute and a round table discussion on renewable energy and green economy were also part of the agenda of the visit. 


VISIT BY CHANCELLOR GERHARD SCHROEDER
Chancellor Gerhard Schroeder undertook an Official visit to Kenya from 19th to 21st January 2004. The Chancellor was accompanied by Chief Executives from 15 companies with varied economic interests. During his visit, Chancellor Schroeder held bilateral discussions with his host, H.E. Hon. President Mwai Kibaki. The two countries signed a bilateral cooperation agreement at the conclusion of the talks. Chancellor Schroeder subsequently officially opened and toured the Biersdorf Industrial Plant Extension, a German investment project in Nairobi’s industrial area. This was followed by a visit to the United Nations Office in Nairobi.

The relations between Kenya and Germany have been strengthened by official visits from both countries. At the highest level, former President Daniel arap Moi visited Germany in 1985, 1995, and 1999, while former Chancellor Helmut Kohl visited Kenya in 1987.

VISITS BY MINISTERS AND SENIOR OFFICIALS IN 2010/2011

March 2011
Hon. Mr. W. Musalia Mudavadi

The Deputy Prime Minister and Minister for Local Government – Hon. Mr. W. Musalia Mudavadi led a delegation consisting of members of the task force on Devolved Government on a study visit to Germany and on March 13th- 19th, 2011.

The visit named – ‘The New Constitution- Theory and Practice’ was necessitated by the steps that Kenya is taking towards the implementation of the new constitution which was passed by a majority during a referendum on 4th August, 2010 and was promulgated on 27th August, 2010. The visit accorded the delegation the opportunity to interact first hand with a Federal system of Government in the Federal Republic of Germany and issues discussed included:- Electoral law, system and procedure as well as dispute settlement procedures as occurring in the federal system of Governance ; Funding in the Devolved system; Administrative and Legislative matters.

From meetings with the Members of Parliament, the delegation was able to discuss the role of Parliament and the Political Parties in the German system of Governance. Issues on corruption and the structure of the Judiciary were also addressed during the meetings with German authorities. In practice- the delegation was able to visit Potsdam, the capital of the State of Brandenburg – where they interacted with city council authorities on their operations.
The visit will go a long way in equipping the task force in matters of implementation of the devolution process so as to advise the government on policy and legal frameworks of devolving power, resources and responsibilities for the development of the country. Members of the Task force included Hon Abdikadir H. Mohamed; MP, Chairman Parliamentary Select Committee on Constitutional Review; Mr. Ahmed Isaac Hassan; Chairman Interim Independent Electoral Commission of Kenya;Prof Karega Mutahi Permanent Secretary Ministry of Local Government and Chairman of the taskforce on devolved system;Mr. Kibisu Kabatesi Head of Communication  Ministry of Local Government, member of the taskforce ;Mr.Geoffrey Gichira Kibara Constitutional Affairs Secretary, Ministry of Justice, National Cohesion and Constitutional Affairs; Mr. George T. Ndegwa Chief Economist office of the Deputy Prime Minister Ministry of Local Government; Secretary to the Steering Committee on devolved Government;MS Lucy M Kamboni Vice-Chairperson Task force and Pauline N Muriithia  Senior Principal State Counsel joint secretary of the Task Force.

March 2011
Hon Najib Balala and Hon. Dr. Noah Wekesa

The Minister for Tourism, Hon. Najib Balala led a high powered delegation from Kenya to attend the 45th International Tourism Bourse held in Berlin from 9th-13th March 2011. Accompanying him was the Minister for Forestry, Hon.  Dr. Noah Wekesa, the Chairman  and Vice Chairman of the Parliamentary Committee on Finance Tourism and Trade, Hon. Chris Okemo and Hon. Phillip Kaloki and member, Hon. Shakeel Shabir. Others included the PS Tourism, Mrs. Leah Gwiyo, the Chairman and Managing Director of the Kenya Tourist Board, Mr. Michael Joseph and Mr. Muriithi Ndegwa and 42 co-exhibitors representing tour operators, travel agents, hotels and public sector.
Kenya’s participation at the ITB, which is the world’s leading tourism travel trade fair, was aimed at providing an opportunity for the travel trade from Kenya to meet and discuss business with their counterparts worldwide, the overall goal of the team being to increase tourist arrivals into Kenya.
While at the ITB, Hon. Najib Balala hosted a press breakfast attended by 34 journalists from the travel media where he and Hon. Dr. Noah Wekesa provided information on Kenya including that on tourism attractions and products.
Kenya earned a third place award at the Das Goldene Staddtor Awards for its entry of the short promotional film “Jambo.” In addition, Kenya was ranked fourth among African countries by the Cologne Business School for its overall participation at the fair.

January 2011
Hon Najib Balala

Kenya’s Minister for Tourism, Hon. Najib Balala was in Germany from 14th-17th January 2011 to attend the CMT Stuttgart Fair in which Kenya was the first African destination partner. While in Germany, the Minister attended the Opening Ceremony attended by over 1000 VIPs from the Tourism Industry in Germany, where he gave an overview of Kenya’s vast tourist attractions and the evolving focus on promoting golf tourism in Kenya.
Hon. Balala also met with the Lord Mayor of Stuttgart Dr. Wolfgang Schuster where they held general discussions on various topics including the possibility of cooperation between Kenya and the city of Stuttgart.
The Kenya Press Conference graced by the Hon. Minister was attended by over 40 members of the German press and was reported widely in the German press.
CMT is Europe’s largest consumer exhibition for tourism and leisure and focuses on camping caravanning, biking, wellness and other tourism related areas. The fair which is an annual event takes place over a nine day period at the Messe Stuttgart attracting visitors from Baden Wuttenberg state which has the highest income per capita in Germany and the recognised travel champion. In 2010 over 1900 exhibitor’s participated while 205,000 visitors went to the fair.

January 2011
VISIT BY HON. DR. SALLY KOSGEI

The Minister for Agriculture, Hon. Dr. Sally Kosgei was in Germany from 20th-28th January 2011 to attend the Global Forum for Food and Agriculture in Berlin. The Forum brought together 48 Agriculture ministers from all over the world who had an opportunity to exchange experiences and concepts on the contribution of trade to world food security at local, regional and global level in the different countries and in a global context.
The main objective of the conference was to increase public awareness about the importance of trade and in particular of an integrated trade system for food security and the implementation of the “Right to Food”.

Hon. Dr. Kosgei was a panelist in the panel on “Shaping Rural Development” where she gave insight into the agriculture sector in Kenya and the key policies that the government is pursuing in order to boost the sector and improve the incomes and standards of living of Kenyans. Hon. Minister, Dr. Sally Kosgei also participated as a panelist in the Ministers Podium Discussion whose theme was “Trade and Global Food Security: Global - Regional – Local”
The Ministers developed a Final Communiqué which among other things emphasised the need to increase public and private investment in agriculture and rural development and to promote research and innovation and underlined the responsibility of all governments to secure, and increase both quantitatively and qualitatively, national food production in accordance with national food security strategies.

November 2010

Hon Prof Peter Ayang Nyong
The honourable minister attended an international ministerial conference on Health System Finances in Berlin on 22-23 November 2010. The conference was attended by 300 participants form over 50 countries and 36 ministers and secretaries of Health.
In his key note address Mr Dirk Niebel, Minister for Economic Cooperation and Development, highlighted the close relationship between most Millennium Development Goals (MDG) and Health. He lauded success project on health financing for the poor in Kenya which is supported by the German Government.
Officials accompanying Kenya ‘s Health minister included Mr Richard Kerich, the Chief Executive Officer of the National Health Insurance Fund (NHIF), Mr Elkana Ogutu, and Chief Economist ministry of medical services and Dr Laus Hronetz, programme Manger GTZ Health Programme Kenya.
Hon Ayang Nyongo informed the conference that Kenya was the first African country to start universal health care financing in 1966 with the establishment of NHIF. He however noted that real achievements have not been realised due to several factors including weak economic environment and severe budgetary constraints as well as declining support of development partners.
He further stated that the government was in the forefront of reinvigorating the NHIF to increase its coverage diversify its product and establishing sustainable social health insurance.
He extended an invitation to countries which have made progress in this area namely Brazil, Mexico and Rwanda for a conference on health care financing in Kenya in May 2011. 

July 2010- Members of Parliament
A group of Members of Parliament from Kenya visited Cologne/Bonn Germany in July 2010. They included Hon. Walter Nyambati, Hon. James M Kamau, Hon. Jamleck Kamau, and Mr Clement Nyandiere, Director of information. The purpose was to visit companies which had been awarded tenders to supply the National Assembly with a Public/ Sound Address System and Electronic Voting equipment.